Εισαγωγή
Χαιρετώ και πάλι. Όπως είχα πει θα έγραφα μέσα στις επόμενες μέρες κάποιες οδηγίες για το παιχνίδι, οδηγίες που περισσότερο θα προσπαθήσουν να καλύψουν απορίες που είχαν φίλοι που επικοινώνησαν μαζί μου 2 μήνες τώρα. Κάποιες ήταν πραγματικά απλές, άλλες χρειαζόντουσαν παραπάνω εξήγηση ωστόσο αυτό που είχανε όλοι κοινό ήταν ότι μου ζητούσαν συγκεκριμένη τακτική. Να επισημάνω λοιπόν πρώτον ότι τ
ο site έχει πάρα πολύ καλά στημένες τακτικές και δεύτερον να σημειώσω ότι
δεν υπάρχει τακτική που να πιάνει σε όλους κάτι που θα εξηγήσω αργότερα. Προτιμώ λοιπόν να προσπαθήσω να σας βοηθήσω να φτιάξετε
το δικό σας σύστημα, πάνω στους δικούς σας παίχτες, στη δικιά σας ομάδα, στο δικό σας φανταστικό πρωτάθλημα γενικότερα, απέναντι δηλαδή στις συνθήκες που παίζετε εσείς.
Θα ήθελα να ξεκινήσω τονίζοντας την άποψή μου ότι κανένας προπονητής δε θα έπρεπε να έχει μόνο ένα σύστημα αλλά πολλά ώστε να μπορεί να ανταπεξέλεθει στις διαφορετικές περιπτώσεις και να καταφέρει να κερδίσει ένα θετικό αποτέλεσμα. Όταν όμως λέω πολλά στην ουσία εννοώ
ένα-δύο συστήματα με παραλλαγές οι οποίες επιβάλλονται εξαιτείας της αντίπαλης ομάδας αλλά και άλλων παραγόντων. Είναι προφανές ότι δε μπορείς να παίζεις με την ίδια τακτική απέναντι στην Arsenal και απέναντι στην Κολοπετινίτσα. Δε μπορείς να παίζεις με το ίδιο σύστημα εντός και εκτός (πιστέψτε με ακόμα και να είστε υπερομάδα). Δε γίνεται να κρατήσεις το σύστημα που έπαιζες στη Γ εθνική στην Α. Δε γίνεται το σύστημα που έπιασε σε μια ομάδα να πιάσει ντε και καλά σε άλλη. Και τέλος δε γίνεται να παίζεις με το ίδιο σύστημα αδιαφορώντας για το AI (Artificial Intelligence: η τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή o αντίπαλος προποντής).
AI και πώς πιστεύω ότι δουλεύει
Σαν παίχτης πολλών παιχνιδιών στρατηγικής προσπαθούσα να βρω τις αδυναμίες του αντιπάλου που σε ένα τέτοιο παιχνίδι μεταφραζόταν στο να καταλάβω πώς αντιδράει ο αντίπαλος manager. Πώς διαλέγει πώς θα στήσει την ομάδα το pc; Και εκτός το σύστημα, τι φιλοσοφία έχει το παιχνίδι του; Γενικώς ξέρουμε ότι υπάρχουν τρεις περιπτώσεις:
Α) επιθετική φιλοσοφία
Β) αμυντική με αντεπιθέσεις
Γ) ενδιάμεση περίπτωση (το πιο δύσκολο κατ? εμένα λόγω αδυναμίας ισορροπιών)
Είχα λοιπόν δει την ίδια ομάδα να παίζει με διαφορετική φιλοσοφία και μάλιστα με λογικές επιλογές και όχι ότι να ?ναι. Σύμφωνα με τι λοιπόν αποφάσιζε ο υπολογιστής; Η απάντηση (που βγήκε ύστερα από πείραμα) κατά πολύ μεγάλο ρόλο (και σε συνδιασμό με τα στοιχήματα πριν κάθε αγώνα μάλλον) είναι η εξής:
η θέση που είσαι εκείνη τη στιγμή στο πρωτάθλημα και σε τι θέση σε σχέση με σένα είναι η αντίπαλη ομάδα επηρεάζει την αντίπαλη φιλοσοφία παιχνιδιού.
Πάρτε μια ομάδα που μόλις ήρθε από μικρότερη κατηγορία. Τα στοιχήματα θα είναι εναντίον σας κατά πολύ. Όλες οι ομάδες θα σας παίζουν επιθετικά (και άρα πιο επικίνδυνα για αυτούς) διότι θα νομίζουν ότι σας έχουν. Εσείς λόγω του ότι υστερείτε σε παίχτες θα παίζετε ένα σχετικά αμυντικογενές σύστημα (είτε Β είτε Γ) ώστε να κρατήσετε το σκορ και άντε να πετύχετε το γκολ σε καμιά αντεπίθεση.
Όσο ανεβαίνετε όμως (ειδικά άμα πάρετε κάποιο τίτλο) θα δείτε ότι οι αντίπαλοι θα σας παίζουν πιο αμυντικά. Έτσι αφού θα έχετε και εσείς αμυντικό σύστημα και αφου αυτοί δεν ανοίγονται, αποτέλεσμα δεν θα υπάρχει. Και το πρόβλημα θα προκύπτει όχι στα εντός τόσο αλλά στα εκτός που εσείς θα παρατάσετε άδικα την ομάδα πολύ αμυντικά επειδή ακριβώς φοβάστε τη ξένη έδρα. Η λύση σε αυτό είναι απλά καποιες διορθώσεις στο σύστημά σας ώστε να γίνει πιο επιθετικό, κάτι που θα πούμε παρακάτω.
Σημείωση: η ικανότητα του αντίπαλου προπονητή έχει βάση στο
πώς θα αντιδράσει στο παιχνίδι, όμως το γενικό στήσιμο και η φιλοσοφία του παιχνιδιού είναι όπως λέω παραπάνω.
Σημείωση 2η: Δε ξέρω πώς επηρεάζονται οι συλλογικές διοργανώσεις (UC, CL) σε σχέση με τα τοπικά πρωταθλήματα. Ίσως απ? το reputation της ομάδας.
Δημιουργία Τακτικής
Όλοι ή τέλοσπάντων οι περισσότεροι θέλουμε να παίζουμε γρήγορο επιθετικό ποδόσφαιρο όπου η ομάδα θα πετυχαίνει πολλά γκολ. Άλλο όμως τι θέλουμε και άλλο τι μπορούν να καταφέρουν οι παίχτες. Ο σωστός προπονητής δε παίρνει ένα έτοιμο σύστημα και προσπαθεί να χωρέσει τους παίχτες σε αυτό. Ο σωστός προπονητής βλέπει το υλικό που έχει και κόβει και ράβει ένα σύστημα στα μέτρα τους. Έτσι οι παίχτες αποδίδουν, εξελίσσονται και παίρνουν παιχνίδια με αποτέλεσμα σιγά σιγά η ομάδα να μεγαλώνει σε αξία και ποιότητα. Έχοντας αποκτήσει αυτά με κάποιες προσθήκες παιχτών το σύστημα διορθώνεται με βάση τα γούστα μας και το παιχνίδι γίνεται όλο και περισσότερο ελκυστικό για μας κρατώντας ταυτόχρονα υψηλές επιδόσεις και στόχους. Αυτό είναι το σχέδιο.
Mentality / Defensive line
Αφού λοιπόν διαλέξουμε το σύστημα με βάση τους παίχτες (ας πούμε 4-4-2) πρέπει να εμφυσήσουμε στους παίχτες την φιλοσοφία της ομάδας δηλαδή επιθετική, αμυντική ή κάτι μεταξύ των δύο. Θα μου πει κανείς: «Μα ένα 3-4-3 δεν είναι από μόνο του επιθετικό;» Είναι αλλά με λάθος ρυθμίσεις υπάρχει περίπτωση οι επιθετικοί να μη λάβουν ποτέ τη μπάλα και αν και βάλαμε τρεις παίχτες μπροστά αποτέλεσμα να μη δούμε. Οι επιθετικοί παίρνουν τη μπάλα από τους μέσους. Αν οι μέσοι είναι μακριά από τους επιθετικούς η μπαλιά θα κοπεί. Αν είναι δίπλα, η πάσα θα περάσει αλλά επειδή είναι πολύ κοντά οι παίχτες θα περιοριστούν πολύ πιο εύκολα. Το ίδιο φυσικά ισχύει για όλες τις γραμμές.
Αντίστοιχα στον αμυντικό τομέα αν οι αμυντικοί είναι μακριά από τους μέσους θα τα βρούνε σκούρα. Η ομάδα λοιπόν πρέπει να είναι συμπαγής και χωρίς να έχει αποκομμένες τις γραμμές της. Αυτό επιτυγχάνεται με την καλή ισορροπία του mentality και του defensive line. Και εξηγώ..
Mentality
Σίγουρα το σύστημα ορίζει τις αρχικές θέσεις των παιχτών. Όμως κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού επηρεάζεται από το
mentality. Αν πούμε ότι η μπάρα του mentality ορίζεται με κλίμακα του 20 με 0 ultra defensive και 20 all-out attack
ένας παίχτης με 15 θα έχει οδηγία να αφήσει τη θέση του πολλές φορές για να βοηθήσει την ομάδα του στην επίθεση και έτσι θα είναι πιο κοντά στην «επόμενη γραμμή» της ομάδας του (ένας μέσος πχ θα είναι πιο κοντά στον επιθετικό). Ένας παίχτης με mentality 5 θα δώσει βάρος στην άμυνα και δε θα φύγει εύκολα μπροστά να συνεισφέρει στην επίθεση. Επίσης το mentality επήρεάζει τη πάσα του παίχτη αφού ένας παίχτης με επιθετικογεννή φιλοσοφία
θα κάνει τη πάσα μπροστά και όχι τόσο πίσω. Τέλος έχω την εντύπωση από την έκφραση του manager «all-out attack» ότι το mentality παίζει ρόλο και στο ρίσκο που παίρνει ένας παίχτης για μια επιθετική ενέργεια. Ένας παίχτης με 5 mentality θα πρέπει
να είναι σχεδόν σίγουρος για επιθετική ενέργεια αλλιώς απλά δε θα τη κάνει.
Έχοντας υπόψιν τα παραπάνω βγαίνουμε στο συμπέρασμα ότι
οι παίχτες δε πρέπει να έχουν μεγάλες διαφορές στο mentality ειδικά όπως φαίνεται από το πρώτο λόγο (υπογραμμισμένο) ώστε να πετύχουμε να είναι συμπαγής η ομάδα. Όπως είναι προφανές οι αμυντικοί έχουν το χαμηλότερο mentality, οι μέσοι λίγο πιο ψηλό και οι επιθετικοί το μεγαλύτερο απ? όλους. Ωστόσο πρέπει να προσέξουμε από πόσο ψηλά ξεκινούν οι αμυντικοί και να υπάρξει μια ισορροπία διότι υψηλό mentality ελοχεύει κινδύνους.
Ποιά όμως είναι η ιδανική διαφορά του mentality μεταξύ των γραμμών; Πόσο είναι πολύ; Πόσο είναι κατάλληλο; Έχω δύο γενικές προτάσεις .
Α) Η πρώτη είναι η
Rule of One όπως την ονόμασε ο
Spawn_I στο συγκεκριμένο post:
viewtopic.php?f=103&t=16890.
Σύμφωνα με αυτόν τον κανόνα κάθε παίχτης έχει το δικό του
ατομικό mentality το οποίο σε κάθε γραμμή ανεβαίνει κατά 1. Έτσι αν ξεκινήσουμε από 10 έχουμε τις παρακάτω ρυθμίσεις:
GK - 10
DC - 11
DRL - 12
DMC - 13
ΜRL -14
MCA -15
FC - 16
Ανάλογα με το πόσο επιθετικά θέλουμε να παίζουμε θα ορίσουμε και το αρχικό mentality (εδώ 10). Η συνταγή αυτή είναι
απόλυτα συμμετρική και συνδιάζεται πολύ ωραία με άλλες ρυθμίσεις που θα δούμε στη συνέχεια. Η αλήθεια είναι ότι πειραματίστικα και με άλλα μοτίβα (2 και 3 αντί για ένα) αλλά η ομάδα δεν είναι τόσο συμπαγής.
Σημείωση: Ομαδοποιείστε τους παίχτες ανάλογα με τη θέση και ορίστε έτσι το mentality σύμφωνα με το RoO ούτως ώστε να μη απέχουν τα άκρα (DC-FC) πάρα πολύ.
Β) Η δεύτερη πρόταση είναι αυτή που λίγο πολύ λέω στο πρώτο post των «γενικών τακτικών», ότι δηλάδη
μια ομάδα παιχτών έχουν ομαδικό mentality και οι άλλοι ατομικό. Ας το πούμε
Selective Team Mentality (STM) για να συννενούμαστε. Έτσι λοιπόν βάζουμε τους κεντρικούς αμυντικούς με χαμηλό mentality, τους επιθετικούς με το ψηλότερο της ομάδας και τους υπόλοιπους team κάπου ανάμεσα. Όπως και με το RoO ανάλογα με το πόσο επιθετικά θέλουμε να παίξουμε ορίζουμε το αρχικό και τελικό mentality. Πχ:
2DC: 5
BR/BL: TEAM (Παραλλαγή: όχι ομαδικό αλλά πιο ψηλό από dc σε πιο επιθετικά συστήματα)
DMC/MC/ML/MR/AMC: TEAM (Παραλλαγή: το DMC με πιο χαμηλό από τα υπόλοιπα και πιο ψηλό από BR/BL όταν πρόκειται για πιο επιθετικά συστήματα)
2FC: 17
Η λύση αυτή προσφέρει την
εύκολη αντίδραση στο παιχνίδι όπως περιγράφω στο πρώτο post αλλάζοντας εύκολα το mentality ανάλογα με το score αλλά στον αντίποδα θέλει περισσότερο ψάξιμο και διορθώσεις ώστε να πετύχεις τη κατάλληλη συμμετρία και ισορροπία.
Defensive Line
Όσον τώρα αφορά το
defensive line ομοίως καταλαβαίνουμε ότι αν είναι πολύ πίσω σε σχέση με το mentality της ομάδας η αμυντική γραμμή της ομάδας θα είναι αποκομμένη από την υπόλοιπη ομάδα κάτι που δε συνισφέρει στη καλή κυκλοφορία της μπάλας αλλά και την αμυντική δύναμη της ομάδας σαν σύνολο.
Χοντρικά για αρχή πάρτε τα δυο άκρα που έχετε ορίσει σαν mentality (στο παράδειγμα του RoO 10 και 17) και βάλτε τη μέση (εδώ 13-14) έχοντας υπόψιν σας πόσο αργοί ή γρήγοροι είναι οι αμυντικοί σας και πειραματειστείτε. Ο μόνος αντίλογος σε αυτή τη λογική είναι να παίζετε εντελώς αμυντικά (δες Ultra Defensive Counter Attack) αφού αν βάλετε πάρα πολύ πίσω το DL δίνετε πολύ χώρο χωρίς πίεση και άρα ευκαιρίες στον αντίπαλο. Επίσης επειδή είστε πολύ πίσω το θέμα αντεπίθεση είναι χλωμό διότι θα έχετε να καλύψετε όλο το γήπεδο για να την πετύχετε. Πιο σωστό λοιπόν είναι να έχετε λίγο πιο πάνω από το κανονικο το DL ώστε ο αντίπαλος να έχει να αντιμετωπίσει (λόγω φιλοσοφίας παιχνιδιού σας) τρεις γραμμες άμυνας σχετικά ψηλά ώστε αν υπάρξει λάθος να μπορέσει να σωθεί (μπροστά από το τέρμα δε σώνεται τίποτα). Επίσης έτσι ανεβαίνει και η πιθανότητα καλής αντεπίθεσης.
Όσον αφορά το
STM έχω ώς κανόνα να ξεκινώ το Defensive Line με 1-2κλικ πιο κάτω από το team mentality όπως το έχω ορίσει πιο κάτω.
Σημείωση: για να καλύψω το defensive line, εντοπίστε κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού σε ποιο ύψος σε σχέση με τους κεντρικούς αμυντικούς σας είναι οι αντίπαλοι επιθετικοί. Και με διορθώσεις προσπαθείστε να
είναι ένα «κλικ» πιο μακριά. Έτσι θα μπορούν να κερδιζούν κεφαλιές και κοντινές μάχες αλλά θα έχουν και προβάδισμα λόγω καλύτερης θέσης ώστε να προλάβουν προωθημένες μπαλιές που γίνονται στο κενό χώρο.
Tactic Home/Away
Έχοντας όλα αυτά στο νου, αφού αποφασίσαμε σύστημα και φιλοσοφία πάμε να δούμε πώς θα αλλάζουμε τις ρυθμίσεις ανάλογα με το αν παίζουμε εντός ή εκτός έδρας, απέναντι σε αδύναμη ή δυνατότερη ομάδα.
Home
Εφόσον έχουμε το πλεονέκτημα της έδρας η φιλοσοφία μας είναι επιθετική. Φυσικά μιλάμε για τις περιπτώσεις όπου παίζει με ίσης δυναμικότητας ομάδα ή μικρότερης. Παίζουμε
Complete Attacking Game.
Mentality
RoO Mentality: 14-19
STM: 16-17
Width: 16
Παίζουμε ανοιχτά για περισσότερες επιθετικές επιλογές και για να ανοίξουμε την άμυνα.
Passing: Short-normal.
GK: Normal
DC: Normal
FB: Normal
DMC/MC: Normal
MRL: Short
AMC: Short
FC: Short
Time Wasting: Rarely
Tempo: Quick
Home vs Ομάδα μεγαθήριο
Έχουμε μεν τη βοήθεια της έδρας αλλά παίζουμε απέναντι σε ομάδα ανώτερη από εμάς. Αν παίξουμε αμυντικά εντελώς αναιρούμε εντελώς τον παράγοντα έδρα και εφόσον γενικώς πιστεύω ότι στο ποδόσφαιρο αν πας για το Χ σε όλον τον αγώνα χάνεις θα παίξουμε
Balanced Counter Attack Game εξηγώντας ότι counter attack σημαίνει ότι οι παίχτες θα βγούνε μπροστά όταν η επιθετική ενέργεια αξίζει.
Mentality
RoO Mentality: 10-15
STM: 12-13
Width: 8
Αν παίξουμε ανοιχτά δίνουμε χώρο για να παίξουν επιθετικά. Χρειαόμαστε κάτι ενδιάμεσο ώστε και να έχουμε στενές γραμμές στην άμυνα (σχετικά) αλλά και να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε επιθετικά.
Passing: Normal-Direct
GK: Direct
DC: Direct
FB: Direct
DMC/MC: Normal
MRL: Normal
AMC: Normal
FC: Short
Time Wasting: Normal προς often
Tempo: Quick
Away
Τα εκτός έδρας παιχνίδια είναι τα πιο δύσκολα (σώωωπα). Εννοώ ότι είναι δύσκολα στο ότι σε αυτά τα παιχνίδια χρειάζονται και μετράνε παραπάνω ρυθμίσεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού παρά το αρχικό σύστημα. Μπορεί να έχω ιδέα πώς θα παίξει ο αντίπαλος και έχει το πλεονέκτημα της έδρας αλλά δε πάω από την αρχή του παιχνιδιού για το Χ γιατί εφόσον δεν τον απειλώ καθόλου σε 90 λεπτά θα βρει ευκαιρία για γκολ. Ξεκινάω λοιπόν με
Balanced Control Possession Game προσπαθώνατς να κόψω το παιχνίδι της αντίπαλης ομάδας και να κερδίσω χρόνο. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού αλλάζω ανάλογα.
Mentality
RoO Mentality: 12-17
STM: 13-14
Width: 16
Θέλω να παίξω κατοχή. Θα σας θυμήσω το «κορόιδο» που παίζαμε μικροί και σκοπός του παιχνιδιού ήταν το κορόιδο να πάρει τη μπάλα από τους υπόλοιπους. Να σας θυμίσω λοιπόν ότι όσο πιο ανοιχτά παίζαμε τόσο πιο δύσκολο ήταν το κορόιδο να κλέψει τη μπάλα.
Passing: Συνδιασμό Direct-Normal και short αν είστε Arsenal δηλαδή αν έχετε τοους παίχτες που και πάσα έχουν και τρέχουν και αντέχουν για να βγάλουν τέτοιας πιότητας παιχνίδι.
GK: Direct
DC: Direct
FB: Direct
DMC/MC: Normal
MRL: Direct
AMC: Normal
FC: Short
Time Wasting: Normal
Tempo: Normal
Away vs Ομάδα μεγαθήριο
Ο αντίπαλος έχει την έδρα, έχεις και τους παίχτες να σου βάλει γκολ από τίποτα. Μπροστά έχεις ελάχιστα να πετύχεις και στόχος είναι να διαφυλάξεις το μηδεν και αν είμαστε τυχεροί να καταφέρουμε κάτι μπροστά από στημένη φάση ή αντεπίεθση. Εφόσον το απαιτούν οι περιστάσεις λοιπόν θα παίξουμε
Defensive Counter Attack Game.
Mentality
RoO Mentality: 6-11
STM: 8-9
Width: 6
Παίζουμε κλειστά ώστε να ενισχύσουμε την άμυνα και εφόσον επιθετικά δεν έχουμε και πολλές δυνατότητες (χαμένο χαρτί σα να λέμε) ποντάρουμε στην ενίσχυση της άμυνας.
Passing: Direct-Long (όπως πάνω αλλά πιο κοντά στο long)
GK: Direct
DC: Direct
FB: Direct
DMC/MC: Normal
MRL: Direct
AMC: Direct
FC: Short
Time Wasting: Οften
Tempo: Quick
Ανάλογα με το score αλλάζουμε σε
Ultra Defensive Game ή στο κλασσικό
Away σύστημα.
Ultra Defensive Game
Mentality
RoO Mentality: 2-7
STM: 4-5
Width: 4
Χωρίς σχόλειο.
Passing: Direct-long (όπως πάνω)
Time Wasting: Οften
Tempo: Quick
Σημείωση: Τα παραπάνω είναι για τις ρυθμίσεις όταν ξεκινάεi το παιχνίδι. Κατα τη διάρκεια μπορεί να θελήσεις ας πούμε να παίξεις για λίγο slow tempo ή λόγω score να χρειαστεί να αλλάξεις το time wasting, mentality και width ανάλογα με το score (reaction) ή το πώς πάει το παιχνίδι όπως έχω αναφέρει στα προηγούμεα posts.
Σημείωση: Για να δώσουμε
passing style στην ομάδα παίρνουμε ως σημείο αναφοράς το κέντρο της ομάδας ( MC ή αν δεν υπάρχει DMC) και ανάλογα με το τι είδος passing style έχει ο παίχτης ορίζουμε αυτό που βρίσκονται πιο πίσω με μεγαλύτερο passing style και αυτών που βρίσκονται πιο μπροστά με μικρότερο.
Για παράδειγμα αν το mc μας έχει normal (με τη σειρά short-normal-direct) αυτοί που είναι πίσω του θα έχουν 1-4 κλικ πιο πάνω δηλαδή προς το direct ενώ αυτοί που βρίσκονται μπροστά του 1-4 κλικ πιο κάτω δηλαδή προς το short. Η λογική είναι ότι οι επιθετικοί εφόσον παίζουν σε τόσο κλειστούς χώρους τους διευκολύνει η short πάσα. Αντίθετα οι αμυντικοί έχουν χώρο αλλά και βάση του ότι απέχουν από τις άλλες γραμμές περισσότερο με επιλογή direct τους δίνεις περισσότερη ασφάλεια. Επίσης οι κεντρικοί παίχτες επειδή χρειάζονται περισσότερες επιλογές και να μη περιορίζονται βάζουμε normal. Όσον αφορά το
STM (Selective Team Mentality) tactic βάζουμε τους 2 DC με direct και τους FC με short. Οι υπόλοιποι που έχουν ομαδικό παίζουν μεταξύ των δύο passing style που έχω γράψει για κάθε σύστημα παραπάνω.
Σημείωση: Για αυτά που ανέφερα στην αρχή του άρθρου όσον αφορά την
αντίδραση του AI ανάλογα τη θέση σας στο πρωτάθλημα, αν δείτε ότι σας παίζουν πλέον πιο αμυντικά ανεβάστε στο σύστημά
ένα με δυο κλικ το mentality, το width και το defense line ή θα μπορούσατε
να αλλάξετε εντελώς το σύστημα από Ultra Defensive σε Defensive Counter Attack ή απο Defensive Counter Attack σε Balanced Control Possession Game. Δοκιμάζοντας θα βρείτε τις νέες ρυθμίσεις.
Άμυνα
Αφού κάναμε τις ρυθμίσεις που τονώνουν το σύστημά μας και τη φιλοσοφία της ομάδας πάμε να φτιάξουμε την άμυνα.
Marking-Tackling
Οι παρακάτω επιλογές στηρίζονται στη λογική ότι επιθετικά συστήματα (δες mentality) εφόσον δεν έχουν πίεση και υπάρχουν χώροι και προσπαθήσουμε να εξένξουμε το παιχνίδι θα παίξουν
zonal marking. Στα αμυντικά συστήματα όπου χώροι δεν υπάρχουν οι αμυντικοί συμφέρει να είναι κολλημένοι στους αντίπαλους παίχτες άρα
man-marking.
Όσον αφορά το
tackling, αν εξαιρέσουμε τους αμυντικούς όπου θα βάλουμε easy (γιατί με φάουλ στη μικρή περιοχή θα έχουμε πρόβλημα), θα το ορίσουμε ανάλογα πάλι με τα συστήματα. Στα επιθετικά συστήματα όπου η ομάδα παίζει κυρίως ψηλά θα βάλουμε tackling hard διότι δε μας νοιάζει να γίνει φάουλ εκεί σε αντίθεση με τα αμυντικά όπου ακόμα και τα φάουλ έξω από τη μικρή περιοχή αλλά κοντά σε αυτήν αποτελούν σοβαρές απειλές. Έτσι:
Complete Attacking Game
Όλοι zonal και loose marking, tackling hard
Balanced Counter Attack Game
Όλοι σε man marking με tight marking, tackling easy
Balanced Control Possession Game
Όλοι zonal και tight marking, tackling normal
Defensive Counter Attack Game
Όλοι σε man marking με tight marking, tackling easy
Θα μπορούσαμε ωστόσο όπου έχουμε zonal προσέχοντας κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ποιοι παίχτες μας κάνουν ζημιά να προσπαθήσουμε να τους σταματήσουμε με το να ορίζουμε man marking πάνω τους αλλά από το DMC.
Closing Down
Σύμφωνα με το mentality θα επιλέξουμε το closing down στη περίπτωση του
RoO. Οι
αμυντικοί μας θα έχουν χαμηλό closing down ώστε να κρατάνε τη θέση τους και να μην αφήνουν τις γραμμές τους. Θυμίζω ότι στήσαμε την ομάδα ώστε να δουλεύει σαν σύνολο. Τους
μέσους τους τους διαλέγουμε ανάλογα με το mentality παίρνοντας τα άκρα και όρίζοντας τη μέση (όπως με το defensive line). Οι
wingers και οι
επιθετικοί θα έχουν πιο ψηλό ακόμα ώστε να πιέζουν μπροστά. Το ίδιο και ο
DMC ώστε να προσπαθεί να καλύψει αυτό που δε μπορούν να κάνουν οι αμυντικοί. Έτσι πετυχαίνετε δύο γραμμές (αμυντικοί, DMC) που συμπληρώνουν οι μία την άλλη.
Στη περίπτωση του
STM tactic βάζουμε τα
ίδια για τους αμυντικούς και το DMC ενώ στους υπόλοιπους που παίζουν σαν ένα σώμα λόγω mentality βάζουμε closing down στο
own half.
Άλλες Ρυθμίσεις
Για τις υπόλοιπες ρυθμίσεις (Use target Man, Use playmaker, Play offside, Focus Passing, Run With Ball, Long Shots, and Cross Bal, Swap Position, Creative Freedom κα) δεν θα ασχοληθώ διότι ή τα έχω αναλύσει σε άλλα posts ή ρυθμίζονται ανάλογα με το σύστημά σου ή έξαρτώνται από την ικανότητα των παιχτών της ομάδας.
Επίλογος
Δεκτή κάθε κριτική, ορισμένοι κάποια από τα παραπάνω τα θεωρείτε αυτονόητα άλλοι όχι, δεν είμαι η SI, απλώς προσπαθώ να βοηθήσω.
Ευχαριστώ που διαβάσατε τις σκέψεις μου, πάρτε ότι βρείτε με τη κρίση σας χρήσιμο. Επίσης να σημειώσω ότι εδώ παρουσίασα
ένα τρόπο (από τους πολλούς) και νοοτροπία δημιουργίας τακτικών και
ΔΕ σημαίνει ότι αυτές είναι οι μοναδικές που δουλεύουν ή ότι είναι οι καλύτερες. Τέλος να τονίσω ότι είναι
γενικές οδηγίες οπότε μη τα πάρετε αυτούσια, απλά επηρεαστείτε και κάντε αλλαγές ανάλογα τους παίχτες σας και το σύστημά που παίζετε ώστε να φτιάξτε τις δικές σας τακτικές.
ΥΣ: Φίλε
pandelisgreen13 νομίζω σε έχω καλύψει.Το ίδιο πιστεύω και για σένα φίλε
kollitos αν και όχι τόσο στο θέμα του AMC που εξαρτάται και από άλλα πράγματα.
ΥΣ2: 3310 λέξεις