Home Άρθρα Editorial Η σημασία των επίσημων αδειών για τα ποδοσφαιρικά video games
Η σημασία των επίσημων αδειών για τα ποδοσφαιρικά video games

Η σημασία των επίσημων αδειών για τα ποδοσφαιρικά video games

722
0

Είσαι τύπος «μάνατζερ» ή προτιμάς τη δράση; Θέλεις να χειρίζεσαι έναν προσομοιωτή προπονητικής ή μία κονσόλα που να σου επιτρέπει να «γίνεις» εσύ ο Μέσι κι ο Ρονάλντο; Με δύο απλά λόγια: FM ή PES; Προφανώς για να βρίσκεσαι σε αυτή τη γωνιά του αχανούς διαδικτύου, η απάντηση είναι δεδομένη. Ίσως πάλι όχι, αφού δεν απαγορεύεται σε έναν λάτρη των video games να χειρίζεται μία ποδοσφαιρική ομάδα είτε από τον πάγκο του προπονητή ή μέσα από τις τέσσερις γραμμές του γηπέδου.

Ανεξάρτητα, όμως, από το πόσο σε συναρπάζει το ένα ή το άλλο παιχνίδι, κανένα από αυτά δε θα ήταν τόσο ελκυστικό αν δεν είχες το δικαίωμα να χρησιμοποιήσεις τις ομάδες ή τους ποδοσφαιριστές με το όνομά τους, όπως ακριβώς είναι στην πραγματικότητα. Έχουμε δει ήδη αρκετές φορές τίτλους να εξαφανίζονται ενώ άξιζαν την προσοχή μας, απλά και μόνο διότι δεν έδιναν το περιθώριο στον χρήστη «να ζήσει το όνειρο». Οι μαγικές λέξεις σε αυτές τις περιπτώσεις είναι οι «επίσημες άδειες», δηλαδή τα δικαιώματα που πρέπει να αποκτήσει (με το αζημίωτο) η εταιρεία που λανσάρει το παιχνίδι ώστε να έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί τα πραγματικά στοιχεία των ομάδων ή των αθλητών.

Το κόστος φυσικά είναι πολύ μεγάλο. Η καταβολή χρημάτων σε όλες τις ομοσπονδίες, σε όλες τις συνομοσπονδίες και σε όλους τους συνδέσμους αμειβομένων ποδοσφαιριστών μπορεί να οδηγήσει μία εταιρεία video games στη… χρεοκοπία πριν καν λανσάρει το προϊόν της στην αγορά. Αυτός είναι κι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που οι εταιρείες κάνουν «εκπτώσεις» κι αναγκάζονται να σκεφτούν… πατέντες που θα τους δώσουν πλεονέκτημα.

Πολύ πρόσφατο είναι το παράδειγμα της Konami για το Pro Evolution Soccer 2017, όπου προτίμησε να συμφωνήσει με τον Γιουσέιν Μπολτ ώστε να τον κάνει… παίκτη στο παιχνίδι της, παρά να πληρώσει τα χρήματα που απαιτούνται για δικαιώματα μερικών ακόμα πρωταθλημάτων τα οποία πιθανώς δε θα διεύρυναν το αγοραστικό κοινό της. Ο τζαμαϊκανός σπρίντερ αποφάσισε να εγκαταλείψει τους στίβους τον επόμενο μήνα, μετά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του Λονδίνου και πλέον κάνει διαφορετικά σχέδια για το μέλλον.

Ένα από αυτά είναι η ενασχόλησή του με τα παιχνίδια με τράπουλα, στο πλευρό διάσημων παικτών όπως ο Ντάνιελ Νεγκρεάνου, αλλά και η σκέψη να ασχοληθεί επαγγελματικά με το ποδόσφαιρο. Λίγο καιρό αργότερα αποφάσισε να εγκαταλείψει τη δεύτερη ιδέα κι ήρθε η πρόταση της Konami, που θα τον μετατρέψει σε… «εικονικό» ποδοσφαιριστή! Έτσι πολλοί χρήστες θα ξεχάσουν ότι η αγαπημένη τους ομάδα ή το ποδοσφαιρικό τους είδωλο δεν περιλαμβάνεται στο παιχνίδι και το μάρκετινγκ θα παίξει πλέον το ρόλο του, υπέρ της εταιρείας φυσικά, καθώς θα έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν τη φιγούρα του 30χρονου σπρίντερ ως ποδοσφαιριστή!

Πόσο κοστίζει όμως μία άδεια και πώς μπορεί να την εξασφαλίσει μία εταιρεία; Η απάντηση φαίνεται εύκολη, αλλά είναι και πολύπλοκη. Η τιμή εξαρτάται από την εμπορικότητα φυσικά. Προφανώς κάθε λίγκα διαχειρίζεται τα δικαιώματα συνολικά, όμως υπάρχει η δυνατότητα για μία εταιρεία video games να πλησιάσει μεμονωμένα συλλόγους ή αθλητές και να αποκτήσει τα δικαιώματά τους. Στο FM, ας πούμε, είναι πολύ δύσκολο (ως αδύνατο) να συμβεί αυτό, καθώς ο παίκτης αναλαμβάνει να μανατζάρει μία ομάδα σε ένα πρωτάθλημα και σε διεθνείς διοργανώσεις, συνεπώς υπάρχει μία «αλυσίδα» γεγονότων που δεν επιτρέπει την απουσία έστω κι ενός συλλόγου.

Σε κάποιες περιπτώσεις, πάντως, υπάρχουν και παράδοξα, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στη Γερμανία. Η Μπουντεσλίγκα έχει πουλήσει τα δικαιώματα αποκλειστικά στην EA Sports για τις ανάγκες του FIFA σε pc κι ως το 2018 κανείς άλλος δεν μπορεί να τα αποκτήσει. Έτσι, το FM δεν μπορεί να πωλείται στη Γερμανία! Ωστόσο, επειδή το PES έχει ίδιο target group και οι γερμανικές ομάδες συμμετέχουν στις διοργανώσεις της ΟΥΕΦΑ, για τις οποίες η Konami έχει πληρώσει αντίτιμο, οι σύλλογοι της χώρας που παίζουν σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις είναι διαθέσιμες στο Pro Evolution Soccer!

(722)

greek_manager Ο Θανάσης είναι ένας από τους 2 συνιδρυτές της σελίδας. Ασχολείται κυρίως με το τεχνικό κομμάτι: συντήρηση και ανανέωση κώδικα και server της σελίδας, καθώς και με τις δημόσιες σχέσεις (events, δωροθεσίες, διαφημίσεις κοκ). Αν χρειάζεστε κάτι, βάλτε φωνή...
Close